Hoe groen is mijn tuin


 Hoe groen is mijn tuin

mijn raam is groot
mijn tuin is klein
ik laat mijn ogen dwalen:
in bollend groen imponeert
als winnaar de laurier,
mahonie weert zich
stekelig grauw en groen
licht geel bloeiend in
het grensgebied van herfst en winter,
groen en geel gevlekt
met rode bessen de aucuba
boodschapper van de vorst,
een gobelin van hedera
beheerst de muren:

hoe groen is mijn tuin,

hortensia overhuift
als een prieel met blad
en witte voorjaarsschermen,
spirea, groen verfijnd en elegant
toont in bloei een subtiele sneeuwlaag ,
de vlinderstruik wuift in de ruimte
aandacht en vlinders trekkend in het groen
vangt met paarse pluimen
een knipogende dagpauwoog
koolwitjes laten het zien:

hoe groen is mijn tuin

vuurdoorn vol oranje rode bessen
is de verleider de snoeptafel
voor het merelvolk,
als een tapijt van groen
nestelt zich
de maagdelijk groene maagdenpalm
rondom de sering,
hoogbejaarde voorjaarsbloeier
getooid met paarse kaarsen
stuiptrekkend
in zijn laatste jonge groen,
verliezer van het Chinese klokje
forsythia koploper in lentegeel
met groene lentescheuten,
de plompe warrelige pieris
stijlvol in rood begin van blad
maar aansluitend bij mijn hartenkreet:

hoe groen is mijn tuin

wanneer als contradictio
de clematis uit zijn groene knoppen barst
stellen kleurige sterren hun eisen
aan het groen dat opeens
niet meer ter zake lijkt,
na die fontein van vuurwerk
volgt een stille dood van
geel en paars en roze en wit

groenen zijn de overlevers
getand gelobd generfd
schaamteloos groen
in winter lente zomer herfst,

in de afloop van mijn seizoenen
blijf ik me verbazen:
dit was mijn tuin,
hoe groen was zij in al die jaren.

Ton Hetebrij

Reacties

Populaire posts van deze blog

Vrede??